![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
Dwoje oczu reżyseraDobry Pan Bóg obdarował reżysera filmowego dwojgiem oczu, aby jednym patrzył w kamerę - a drugim pilnie obserwował wszystko, co się dzieje wokół niego. Jest to umiejętność, którą powinniście rozwijać i doskonalić w nieskończoność, aż do momentu, kiedy przestaniecie robić filmy (w wypadku tych, którzy usiłują tworzyć filmy polityczne, może stać się to w każdej chwili, a więc czasu nie ma wiele!). Dla przykładu: kiedy po klapsie rusza kamera, reżyser obserwuje i dostrzega równocześnie:
Wydaje się to nie tylko trudne, lecz wręcz niewykonalne, ale przypomnijcie sobie wasze pierwsze przerażające doświadczenia z prowadzeniem samochodu. Znany krytyk filmowy i mój przyjaciel, Bolesław Michałek, kupił przed laty swoje pierwsze auto. Nie czuł się wtedy zbyt pewnie za kierownicą, poprosił więc kogoś, aby pomógł mu odebrać wóz z fabryki. Kiedy tylko wyjechali za bramę, siedzący za kierownicą powiedział drżącym głosem: "Ja się skoncentruję na motorze, a ty obserwuj drogę" - bo i on był również początkującym kierowcą. Po kilku minutach wylądowali w rowie. Kiedy przed laty rozpoczynałem reżyserowanie filmów, prosiłem asystentów, aby oni za mnie obserwowali to i owo w czasie ujęcia. Kończyło się zawsze nieporozumieniami, a w czasie przeglądania materiału - katastrofą. Tej funkcji, niestety, reżyser nie może dzielić z nikim. Ekipa musi wiedzieć, że w każdej chwili jest kontrolowana przez reżysera, a jego oko dostrzega absolutnie wszystko; tylko wtedy poddaje się jego woli i pracuje naprawdę wydajnie. Andrzej Wajda |
|||||||||||||||||
Katyń • Filmy Wywiad na 80. urodziny • Wajda o sobie • Dwoje oczu reżysera Oskar • Inne nagrody Teatr • Teatr telewizji • Dlaczego pracuję w teatrze? Dlaczego Japonia? • Ulubione • Galeria rysunków O Wajdzie • List Spielberga • Bibliografia Jak powstała ta witryna? • Autorzy witryny English Version Copyright |