Strona głównaEnglish version
OskarFilmyTeatrDlaczego Japonia?
To lubięGaleria rysunkówO WajdzieBibliografia


Wieczernik

Recenzje

Treść dramatu oparta jest na Ewangelii, głównym bohaterem - apostoł Tomasz, zwany w tradycji chrześcijańskiej "niewiernym", miejscem akcji - wieczernik, gdzie ukryli się apostołowie po ukrzyżowaniu Chrystusa. W toku akcji, zresztą niezbyt bogatej w wydarzenia, zdruzgotani klęską, przerażeni, ścigani wyznawcy Chrystusa analizują własną sytuację, starając się zrozumieć, jak to się stało, że idea, jeszcze niedawno tak bliska zwycięstwa, poniosła tak sromotną klęskę. Nie obywa się przy tym, rzecz jasna, bez gorzkich wymówek, wzajemnych oskarżeń, spekulacji na temat zdrady, prowokacji etc. (...) Wreszcie Maria Magdalena przynosi wiadomość o zmartwychwstaniu. Jest to dramatyczna kulminacja sztuki: zapoczątkuje ona intelektualny spór żarliwych wyznawców, oczekujących powrotu swego Pana z wątpiącym Tomaszem. (...)

"Wieczernik" był analizą sytuacji po klęsce (...). Inscenizacja Andrzeja Wajdy uwypukliła aktualną problematykę dramatu, nie zatracając jego religijnego charakteru. Przedstawienie odbywało się w zrujnowanym kościele, znajdującym się w trakcie odbudowy. (...)

Nie był "Wieczernik" sztuką, która by prowokowała do reżyserskich fajerwerków. Było to widowisko skromne w sensie teatralnym, ale bardzo znaczące w sferze świadomości społecznej i politycznej w Polsce. Jego oddziaływanie było tym silniejsze, że wzięli w nim udział znani aktorzy, jak na przykład Krystyna Janda (...), Daniel Olbrychski, Jerzy Zelnik, Olgierd Łukaszewicz, Krzysztof Kolberger.

Maciej Karpiński, Teatr Andrzeja Wajdy, Warszawa 1991, s.145-147.



Oskar  |  Filmy  |  Teatr  |  Dlaczego Japonia?
Ulubione  |  Galeria rysunków  |  O Wajdzie  |  Bibliografia
Strona główna  |  English Version



Copyright © 2000–2011 Prószyński Media sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone