Strona głównaEnglish version
OskarFilmyTeatrDlaczego Japonia?
To lubięGaleria rysunkówO WajdzieBibliografia


Nastasja

Jakkolwiek już sam fakt pracy europejskiego reżysera w Japonii można by uznać za niecodzienny, szczególnie, jeśli się zważy, że polski twórca wystawiał w Tokio adaptację dzieła rosyjskiego pisarza, jednakże źródło istotnej niezwykłości tego przedsięwzięcia tkwi w samej naturze zamierzonego przez Wajdę eksperymentu teatralnego. Zamysł ten wiązał się z osobą jednego z najwybitniejszych współczesnych aktorów teatru kabuki - Tamasaburo Bando, wyspecjalizowanego w rolach kobiecych, tradycyjnie odtwarzanych w przedstawieniach kabuki przez mężczyzn.(...) Tamasaburo Bando w swej bogatej karierze grywał nie tylko w tradycyjnym teatrze japońskim, lecz także w spektaklach typu europejskiego, grał na przykład bohaterkę Damy kameliowej i właśnie jego fotografia w kostiumie z tego przedstawienia po raz pierwszy nasunęło Wajdzie myśl o obsadzeniu go w roli Nastasji.

Jednakże - ściśle biorąc - Tamasaburo Bando nie grał Nastasji Filipownej, lecz jedynie wcielał się w nią od czasu do czasu, zasadniczo zaś odtwarzał rolę księcia Myszkina.(...) Pojawiał się na scenie jako książę Myszkin, który wraz z Rogożynem rozpoczynał owo czuwanie nad zmarłą, stanowiące kanwę fabularną spektaklu. Jednakże w chwilach, gdy obaj mężczyźni przywoływali pamięć zmarłej i atmosfera emocjonalna zagęszczała się do szaleństwa - sztuką transformacji japońskiego aktora - książę Myszkin w mgnieniu oka, niemal na oczach publiczności przemieniał się w Nastasję.



Oskar  |  Filmy  |  Teatr  |  Dlaczego Japonia?
Ulubione  |  Galeria rysunków  |  O Wajdzie  |  Bibliografia
Strona główna  |  English Version



Copyright © 2000–2011 Prószyński Media sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone